arrow_drop_up arrow_drop_down

Meer ontspanning, Minder stress, meer plezier!

Een totaalaanpak om effectief met stress om te gaan

Stress wie heeft hier geen last van? 

Of het nu gaat om leren voor een tentamen, werkdruk , niet goed overweg kunnen met je baas of een collega. Je baan kwijt zijn en de druk van het solliciteren voelen,  zorgen maken om de hypotheek. Twijfelen aan jezelf, geen nee kunnen zeggen, alles goed willen doen, hoge verwachtingen hebben, weinig zelfvertrouwen hebben?.....

Ik denk dat iedereen wel een eens last van stress, of spanning heeft. Op zich kan een beetje spanning geen kwaad. Soms heb je spanning nodig om beter te presteren. Maar als stress te lang aanhoudt gaat dit ten koste van je gezondheid en vitaliteit.

Stress uit zich veelal op meerdere fronten:  fysiek, emotioneel, mentaal en energetisch. Een holistische, of integrale aanpak van stress is een totaalbenadering die zorgt dat je langdurig en duurzaam grip op stress krijgt.

Wat is spanning of stress?

Spanning of stress (ik gebruik beide termen door elkaar) is een overlevingsreactie wat jou in staat stelt om doeltreffend te reageren op acuut gevaar. Je rijdt in je auto en je moet plotseling hard op de rem trappen om een botsing te vermijden. Dit doeltreffend reageren houdt altijd het in beweging komen in . Ook wel de vecht-vlucht reactie genoemd.

Wij kunnen prima omgaan met acuut gevaar, gevaar dat meestal niet zo lang duurt. Problemen ontstaan wanneer het gevaar, de stress langdurig wordt. Langdurige stress put ons uit met lichamelijke en geestelijke klachten tot gevolg en wat zelfs kan leiden tot een burn-out.  Langdurige stress gaat ten koste van je algehele gezondheid van Hart, Hoofd en Lijf en je vitaliteit

Krijg meer grip op stress

We kunnen niet één-twee-drie onze stressreactie veranderen. Als dat zo was, had dit al plaatsgevonden. Soms is het wegnemen van datgene dat de stress veroorzaakt ook niet altijd direct mogelijk. Is het je baas? Dan kan je natuurlijk ontslag nemen. Maar belangrijk is dan dat de stress om je baas niet wordt  vervangen door stress over de hypotheek die betaald moet worden of het vinden van een andere baan.

We kunnen wel leren om onze mindset (gedachten) ten opzichte van dat wat stress oplevert te veranderen. Beter leren om te gaan met die factoren die stress veroorzaken in ons leven en hoe wij hierop reageren. Daarnaast is aandacht voor het verbeteren van ons energienivo ook belangrijk door te kijken naar goede voeding, beweging en ontspanning. Met andere woorden zorg dat je belastbaarheid (je kracht) omhoog gaat en de belasting, (de invloed van wat stress oplevert) omlaag gaat.

Met als resultaat meer (levens)plezier , balans en vitaliteit.

 Er is geen " one size fits all aanpak"  als het gaat om het aanpakken van stress. Daarom dat ieder coachtraject om beter met stress om te gaan er anders uit ziet.Wat ik wel doe is starten met een 0-meting door je vooraf één of twee vragenlijsten te laten invullen. De uitkomsten hiervan samen met datgene wat jij vertelt tijdens het intakegesprek vormen de start van de integrale aanpak.  Hoe lang coaching duurt? Mijn ervaring leert dat we met 4 tot 6 coachingsgesprekken heel ver kunnen komen. 

Wil je weten of jij te maken hebt met stress? Kijk dan naar de meest voorkomende lichamelijke en mentale klachten hieronder.

Lichamelijke klachten

  • Hoofdpijn
  • Buikpijn
  • Gespannen spieren
  • Slecht slapen
  • Verhoogde hartslag / hartkloppingen
  • Maag-/darmproblemen
  • Meer of minder gaan eten
  • Zweten

Mentale klachten

  • Concentratieproblemen
  • Kort lontje hebben (prikkelbaar)
  • Piekeren of zorgen maken
  • Opgejaagd gevoel, niet kunnen ontspannen
  • Angstgevoelens
  • Afzonderen, geen zin in sociaal contact
  • Verminderd zelfvertrouwen
  • Oververmoeid

Samengevat - Integrale aanpak stress

We starten met een start-/intakegesprek en daarna volgen meerdere coachgesprekken waarbij we aandacht besteden aan: 

  • Denken, voelen, bewustworden en ervaren  wat stress met je doet door inzicht te krijgen in lichamelijke en mentale stressklachten
  • Zicht en grip krijgen op dat wat jou stress geeft, de stressoren
  • Herkennen van patronen (gedachten, gedrag en emoties) hoe je met stress omgaat.
  • Op eigenwijze hier beter mee leren om te gaan.
  • Aandacht voor gezonde voeding, gerichte beweging en ontspanning 
  • Aandacht voor het herstellen van de energetische energiebalans

Interesse, meer weten? Neem contact met mij op