Download nu dit E-boek!
12 Supertips voor het herstellen van je Energiebalans

Page content

Stress aanpakken met de volgende drie beweegtips

article content

Stress aanpakken met de volgende drie beweegtips

Stress wie heeft er tegenwoordig niet mee te maken? Werkdruk, tentamenvrees, combineren werk en gezin, groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben, dagelijks in de file staan, angst. Noem maar op!

Dit is het eerste bericht met (beweeg)tips tegen stress. Lees ook het artikel met Voedingstips tegen stress en ademhalingstips tegen stress.

Op zich is stress helemaal niet verkeerd. Als het maar niet te lang duurt, want dan kost het heel veel energie. Wat zich dan vaak uit in vermoeidheid, slecht slapen, prikkelbaar zijn en een mogelijke burn-out tot gevolg.

Bewegen is goed tegen stress. Heuh hoor ik je denken. “Heb ik stress, ben ik moe moet ik nog bewegen ook omdat het goed voor me is. Ik heb daar de puf niet meer voor”. Ik zal je hier kort uitleggen waarom bewegen goed is en je drie eenvoudige beweegtips geven

Stress is vechten of vluchten 

Stress is een van de oudste overlevingsmechanismen van de mens. Het is een reactie op acuut gevaar. Ga in gedachten eens 60.000 jaar terug. Een aanval door roofdieren, een opkomende storm zijn voorbeelden van acuut gevaar. Je had 2 opties: het gevecht aangaan of vluchten. Deze opties worden in één woord de vecht-vluchtreactie (fight-flight) genoemd. Met andere woorden het lichaam wordt in gereedheid gebracht om in beweging te komen.

Drie beweegtips tegen stressDoor de stressreactie neemt de energietoevoer naar de spieren en de hersenen toe. Omdat er van ons verwacht wordt dat we bij stress in actie komen. Als de beweegreactie uitblijft komen de spieren onder spanning te staan, blijft je lichaam stresshormonen en ontstekingsstofjes uitscheiden (wat uiteindelijk kan leiden tot ernstige vermoeidheid, uitgeputte bijnieren en laaggradige ontstekingen.) en heb je kans dat de vrijgekomen energie opgeslagen wordt in de vorm van visceraal vet (vet wat zich om de organen bevind in de romp en in de buik) en je lichaam blijft

Uit onderzoek blijkt dat regelmatig uitgevoerde matige inspanning de uitscheiden van stresshormonen en ontstekingsstofjes (adrenaline, cortisol en cytokinen) vermindert en je lichaam doet wat met de energie die is vrijgekomen om te bewegen. Bewegen helpt dus om de stressreactie te reguleren. Met matige inspanning wordt bedoeld inspanning waarbij je nog kan praten of lachten. Hierbij die passende beweegtips bij stress

Drie beweegtips tegen Stress 

 Ga lekker naar buiten om te wandelen of te fietsen

We zitten vaak al de hele dag binnen achter een bureau of computer (of beiden). Stilzitten is funest voor ons lichaam, zeker als je te maken hebt met stress. Want als er sprake is van stress, is ons lichaam klaar om in actie te komen. Zorg dus dat je iedere dag minimaal 20 maar liefst 30 minuten buiten gaat wandelen of fietsen. Niet vlak na het eten want dan heeft ons lijf energie nodig voor de spijsvertering. Maar in de ochtend voor het ontbijt. Of aan het einde van de middag, voor het avondeten. Je lichaam kan nu makkelijker in de herstelfase komen.

 Doe eens gek en leef je uit!

Als het te nat of te koud buiten is om te gaan wandelen. Of je bent naar excuses aan het zoeken om niet te hoeven wandelen of fietsen doe dan eens gek. De kracht van gek doen is zwaar onderschat. Maar juist door je eens lekker te laten gaan, hetzij door dansen, roepen, zingen of hardop lachten, kun je een hoop stress loslaten. Lach hard om jezelf of om iemand die meedoet (kinderen, partner,) of zet lekkere muziek op, stel je eigen “Grip op Stress danslijst” samen en leef je uit. Ik weet zeker dat je je na een tijd al beter voelt.

 Ga aan Yoga doen

Veel mensen denken bij Yoga aan zweverige oefeningen maar de essentie van Yoga is het in balans brengen van lichaam en geest. Met het doen van yoga-oefeningen ben je in beweging, je krijgt sterkere, soepelere spieren en gewrichten, een betere bloed- en zuurstofcirculatie, meer weerstand en meer lenigheid. Op geestelijk vlak verbeter je je concentratie, breng je je geest tot rust en je emoties in evenwicht. In het algemeen zal je je kalm en aanwezig voelen na het doen van yogaoefeningen.

Monique Smit van SanaLifestyle is de leefstijlcoach in Leidsche Rijn, Vleuten , De Meern en Utrecht. Uitgangspunt van SanaLifestyle is dat een gezonde én afwisselende leefstijl de basis is voor een goede gezondheid van Hart, Hoofd en Lijf. Met verantwoorde voeding, voldoende beweging en ontspanning en de juiste mindset bepaal jij voor een groot deel hoe gezond jij bent!

Ga naar de homepagina van SanaLifestyle

 

Monique
Een gezonde en afwisselende leefstijl is de basis voor een goede gezondheid van Hart, Hoofd en Lijf. Met verantwoorde voeding, voldoende beweging en ontspanning en de juiste mindset bepaal jij zelf hoe gezond jij bent. Laat mij als leefstijlcoach jou hierin ondersteunen.
Laat een bericht achter

Comment Section

0 reacties op “Stress aanpakken met de volgende drie beweegtips

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.