headershadow

Latest Blogposts

Mijn Ervaringen met Vibram Fivefingers schoenen

Vibram Fivefingers schoenen

Anderhalve week geleden heb ik een paar Vibram Five Fingers shoes gekocht en wel om verschillende redenen. Ik vind ze mooi, ik ben benieuwd hoe ze lopen en de schoenen sluiten goed aan bij mijn huidige leefstijl. Qua eetpatroon ben ik een enthousiaste aanhanger van Oervoeding, kort door de bocht eten wat onze voorouders aten. Daarbij liepen zij de hele dag op blote voeten en niet op Ecco, Nike of schoenen van Prada. Maar de belangrijkste reden was toch wel dat ik wil weten welke invloed het lopen op deze schoenen heeft op mijn gewrichten en dan met name mijn rechterheup, die last heeft van artrose. Ik weet dat het kort dag is om hier na een week een gefundeerd antwoord op te geven en als ik meer of minder last van mijn artrose heb, kan ik dan wel aantonen dat het door de schoenen komt? Daarom kom ik eerst met wat feiten.

Op Blote voeten lopen is beter voor het menselijk lichaam

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat lopen op blote voeten beter is voor het menselijk lichaam. Het is beter voor de stabiliteit en wendbaarheid van je lichaam. Bovendien is het minder belastend voor spieren en gewrichten. Wist je dat een voet bestaat uit 26 afzonderlijke beenderen, 33 gewrichten, 219 spieren en pezen? Door  blootsvoets te lopen, worden de spieren in de voeten sterker en verbruiken zij minder zuurstof zodat je meer energie hebt. Maar in de 21-ste eeuw op je blote voeten over straat lopen is ook niet alles. De fivefingers evenaren het gevoel van blootvoets lopen. De schoenen bestaan uit heel dun en scheurbestendig en ademend materiaal dat als een tweede huid op de voet aansluit.

Aantrekken van de Vibram Fivefinger schoenen

Het eerste wat mij opvalt als je de schoenen in je handen hebt, is dat ze ontzettend licht zijn. Ik heb een schoen op de keuken weegschaal gezet en deze weegt 150 gr. tegenover 260 gram van een normale schoen. Dat betekent dat je al meer dan 200 gr minder gewicht mee sjouwt en dat scheelt dus in het energieverbruik.

In het begin is het even wennen om je tenen in het goede “sokje” te krijgen. Hierbij merk je al meteen dat wij het niet gewend zijn om tenen onafhankelijk van elkaar te bewegen. De makkelijkste manier om de schoenen aan te doen is zorgen dat je tenen goed in de sokjes zitten, dus helemaal naar voren in de schoen gaan dan aan de achterkant de hiel van je af te buigen (en dat kan makkelijk door de dunne, flexibel zool) en dan deze weer terug te laten veren en meteen om je hak doen. En inderdaad de schoen voelt aan als een 2e huid.

Het lopen en bewegen op de Vibram Fivefingers

Op lekker te kunnen lopen en bewegen op de Fivefingers moet je je manier van lopen aanpassen. Sterker nog je wordt hier eigenlijk al toe gedwongen als je goed luistert naar je lichaam. Door de dunne zool voelt het niet prettig om te landen op je hiel en dan je voet af te wikkelen. En harde landing op je hiel is niet prettig. Ga maar eens bijvoorbeeld op je blote hakken staan. Spring omhoog en land op je hakken. De impact van de landing voel je tot in je kaken. Terwijl als je op je voorvoet omhoog spring en op je voorvoet land je zult merken dat de impact minimaal is en deze volledig wordt geabsorbeerd door je benen.

Wist je dat door de vormgeving van onze huidige schoenen het landen op de hakken mogelijk gemaakt wordt door de ingebouwde demping? Op fivefingers ga je naar een middenvoets- of voorvoetslanding toe. Dan gebruik je dus de ingebouwde schokdemping van je benen tijdens het lopen. Hierdoor wordt de impact/kracht op pezen, spieren en botten verlaagd, wat de kans op blessures vermindert. Dit is de natuurlijke manier van lopen.

Wil je lekker en goed kunnen lopen op je midden/voorvoet moet je je pas iets kleiner maken dan je gewend bent. In het begin is dit wel even wennen. Je hebt het idee dat je je min of meer huppelend voortbeweegt en dat dit er niet natuurlijk uitziet. Dan is de vraag natuurlijk wat is natuurlijk? Het laatste dus.

Wil je meer weten over het verschil tussen bloedvoets, op gympen en op Vibram Fivefinges lopen bekijk dan het volgende filmpje (1 minuut).

YouTube voorvertoningsafbeelding

Door het lopen op je voorvoet had ik in het begin wel last van stijve kuiten. Maar na een paar dagen was dit weg en merkte ik een verandering in mijn lichaam op. Ik doe mijn best om het helder te omschrijven. Voorheen als ik naar de stand ging of ik ging boodschappen doen en moest winkel in en winkel uit, veel slenteren dus was ik na 2 uur bekaf wat zich liet merken in vermoeide voeten, en benen en last van mijn heup. Op een zaterdag ben ik op de Fivefingers naar de stand gefietst, ben naar de lapjesmarkt geweest (ultieme slenterplek), bibliotheek, winkel in en uit en had het idee dat ik dit veel langer en beter vol hield. Ik kwam thuis en had niet dat vermoeide winkelgevoel. Sterker nog ik had geen last van mijn heup! Of het nu de schoenen zijn of het idee dat de schoenen helpen dat kan ik nog niet met zekerheid zeggen. Maar voor mij voelt het goed. Zowel lichamelijk als geestelijk.

Voordelen van Fivefinger schoenen en de natuurlijke manier van lopen

Als de zoekt op het internet kom je de volgende argumenten tegen die pleiten voor Fivefinger schoenen en de natuurlijke manier van lopen

  • Supersterke voeten. Veel lopen op je blote voeten of fivefingers geeft sterke voeten en dat merk je als eerste aan de kracht in je tenen. De controle over de middelste drie komt terug en het duo GROTE/kleine teen verbeteren de balans van de voet. De voetbogen komen terug in vorm en de stand van je voeten kan dus veranderen.
  • Niet alleen je voeten hebben voordeel door het lopen op fivefingers. Je hele lichaam profiteert mee. Je benen worden sterker en door de gewijzigde manier van lopen ontlast je gewrichten, banden, pezen en spieren.
  • Verbeterde doorbloeding. Door het continue trainen van je voeten verbeterd de doorbloeding aanzienlijk.Je krijgt dus minder snel vermoeide voeten en kramp blijft langer weg.
  • In de zomer kunnen je voeten hun warmte sneller kwijt en in de winter blijven ze langer warm.
  • Door de minimalistische zool voel je goed de ondergrond onder je voeten waardoor je echt verbonden bent met het terrein waarop je loopt.
  • Het lopen op Barefoot schoenen geeft je een positieve beleving. Alle oneffenheden in het terrein stimuleren de receptoren in de voet. In de voet zitten vele zenuwen die in direct contact staan met organen en met de hersenen. Informatie van de voet wordt snel doorgespeeld naar de hersenen en draagt bij aan versnellen van reflexen. De zenuwen worden door het lopen op Barefoot schoenen actief geprikkeld. De zenuwen geven signalen door waarop de rest van ons lichaam zich gaat aanpassen.

Zie voor meer informatie ook de officiële website van Vibram FiveFingers.

Conclusie: Ik ben zeer tevreden met mijn Vibram Five Finger schoenen. We worden tenslotte geboren zonder schoenen, en hebben we als menssoort honderd duizenden jaren zonder schoenen gelopen.

Ik ben Monique Smit, orthomoleculair therapeut en ayurvedisch masseur, eigenaar van SanaLifestyle, moeder van 2 pubers en loopbaancoach. Het is mijn missie om mensen te inspireren en te begeleiden om bewuster te gaan leven met als resultaat gezond(er) oud worden. Want Gezond Oud worden, je kan hier niet vroeg genoeg meebeginnen! Tevens ben ik mede-initiatiefnemer van de Nationale Vitaliteitsdag
Meer over

16 reacties op “Mijn Ervaringen met Vibram Fivefingers schoenen


Comment author said

Door Monique op 22 april 2013 om 19:26

Hoi Sylvia, bedankt voor je reactie en website/toevoegingen. Vibram heeft inderdaad diverse modellen voor verschillende activiteiten. Ik zeg tegen iedereen die dit leest `Proberen deze schoenen!`

 

Comment author said

Door Ben Cohen op 2 september 2013 om 11:01

Helaas zijn de vibram five fingers niet echt van goede kwaliteit. de zool begon bij de tenen al snel te scheuren en ook de stof tussen de tenen was al snel doorgesleten. Helaas was vibram niet bereid deze in de garantietermijn te vervangen.

 

Comment author said

Door Monique Smit op 6 september 2013 om 21:37

Hoi Ben, jammer om te lezen dat jij minder goede ervaringen met jouw vibram fivefinger schoenen hebt. Ik heb ze sinds april en gebruik ze intensief (wandelen, fitness, hardlopen) en moet zeggen dat ik tussen de tenen nog geen slijtage of scheuren heb.

 

Comment author said

Door Arianne op 30 mei 2014 om 10:53

Hoi ik vraag me af of het ook zou helpen bij neuropathie aan mijn voeten. Dit heb ik als gevolg van chemo-kuren.

 

Comment author said

Door Monique Smit op 1 juni 2014 om 21:27

Hoi Arianne, ik weet niet of de vibram fivefinger schoenen helpen bij neuropathie als gevolg van chemokuren. Ik heb hier ook geen informatie over gevonden. Als de kosten van dezer schoenen (ongeveer € 100-120) voor jou geen probleem zijn, kan je overwegen om het te proberen. In Tilburg zit een winkel met een uitgebreide collectieschoenen. Sorry dat ik je niet verder kan helpen.
Met vriendelijke groet,
Monique Smit

 

Comment author said

Door Myra op 13 januari 2015 om 20:23

Hallo Monique,
Ik ben nu 2 maanden aan het opbouwen met hardlopen op mijn fivefingers en ik blijf last houden van mijn kuiten en achillespezen. Ik loop 3 keer per week, steeds stukjes van hooguit 8 minuten aan een stuk, afgewisseld met wandelen. Maximaal 5 kilometer per loop. Ik weet dat het lang kan duren voordat je spieren en pezen zijn gewend, maar ik begin een beetje ongeduldig te worden. Weet jij misschien of dit gebruikelijk is?

 

Comment author said

Door Monique Smit op 14 januari 2015 om 17:05

Hoi Myra,

Ik weet van diverse mensen dat het soms enkele maanden kan duren voordat je helemaal gewend bent aan het lopen op/met de fivefingers zeker als je de voorgaande jaren en verkeerde loophouding hebt gehad. Ik wil niet zeggen dat jij dit laatste hebt hoor!
Hier zijn enkele tips die wellicht kunnen helpen:
- Draag overdag als je naar school of werk gaat zo laag mogelijke schoenen
- Loop thuis op blote voeten of met sloffen
- Doe dagelijks rekoefeningen voor je lange en korte kuitspieren
- Als je meerdere keren per week hardloopt kan je beginnen op lage hardloopschoenen en de laatste 15 minuten met de vibrams aan en dit langzaam opbouwen
- Bekijk ook de tips op (maar misschien kende je die al) http://www.vibramfivefingers.com/education/why_barefoot_works.htm

Met gezonde groet,
Monique

 

Comment author said

Door Esther op 20 februari 2015 om 13:40

Volhouden!
Ik loop nu ruim 2,5 jaar op de vff en heb nooit meer ergens last van. De eerste 7-8 weken liep ik krom van de spierpijn in mijn kuiten. Stond op het punt om op te geven en toen was het opeens weg. Voor iedereen is dit natuurlijk anders, maar als je doorzet, dan heb je een super basis om verder uit te breiden.
En echt, er loopt niks lekkerder dan op die vffjes, overal en op iedere ondergrond!
Succes!

 

Comment author said

Door yvonne van der linden op 30 mei 2015 om 19:18

Even een vraagje in welke winkel in tilburg verkopen ze deze schoenen

 

Comment author said

Door Monique Smit op 31 mei 2015 om 13:43

Hoi Yvonne,

In Tilburg zit een winkel met de naam Anyones Running. Hun adres is Korvelseweg 43 in Tilburg. Zie ook hun website http://www.anyonesrunshop.nl/

Met gezonde groet,
Monique Smit

 

Comment author said

Door Monique Smit op 31 mei 2015 om 13:39

Hoi Chinta,

Bedankt voor je enthousiaste reactie. Ik ben benieuwd of je ze al hebt aangeschaft (en welke dan) en wat je ervan vindt?

Met gezonde groet,
Monique Smit

 

Comment author said

Door Renate op 11 augustus 2015 om 19:04

Mijn voeten zijn een probleem. Ik houd er ook van om op blote voeten te lopen, mijn leven lang al. Ik hoorde vanavond over deze 5 finger schoenen. sinds vandaag ben ik bij een wandelclubje voor diabetici aangesloten. Daar moet je wandelschoenen voor hebben. Maar alle schoenen doen mijn pijn omdat ik een brede, hoge, dikke knokkel heb. Alles wat daarop leunt doet pijn. Mijn linkervoet is dunner en smaller. En ik heb van schoenen maat 44 nodig. In de winter is het ook de bedoeling dat wij gaan wandelen.
Maar Monique, welke schoenen zou je me dan aanraden?
O ja, mijn linkerknie is aardig versleten en mijn heup doet ook wel eens moeilijk.

gr. Renate

 

Comment author said

Door Monique Smit op 1 september 2015 om 21:47

Beste Renate,

Om een panklaar antwoord te teven op jouw vraag is lastig. Daarvoor zal ik iets meer van je situatie moeten weten. Mijn ervaring bij obesitas is dat er meerdere systemen van het lichaam zijn verstoord. Deze kan je "herstellen" maar dat kost tijd en doorzettingsvermogen. Zie de Oerslank methode niet als een snelresultaat-methode. Als je meer wilt weten, stuur mij dan een email (zie contactformulier op de website).

Met gezonde groet,
Monique Smit

 

Comment author said

Door Bas de Kruyff op 30 augustus 2015 om 11:21

Hee Monique,

Wat leuk dat toen ik nieuwsgierig ging googlen op "five fingers" ik op jouw artikel terecht kwam. Ik ben benieuwd of je twee jaar na het artikel, je nog aanvullende ervaringen (van jezelf of anderen) hebt, ook bijvoorbeeld contra-indicaties. Ik ben nieuwsgierig om ze uit te proberen. Sinds 2007 loop ik met een antipronatie-schoen om stabiel te blijven en knieblessures te voorkomen. Maar ik ben altijd jaloers op jonge atleten die zo mooi op de voor/middenvoet landen. Gisteren hoorde ik bij Hellas dat de Five Fingers daar een aanzet toe kunnen geven.

Maar ik begin er sowieso niet mee voor de NYC-marathon op 1 november.

 

Comment author said

Door Monique Smit op 1 september 2015 om 21:43

Hoi Bas,

Ik loop nog steeds met veel plezier op mijn Vibrams, ben aan mijn 2e paar toe. Ik moet wel zeggen dat ik er niet meer op hardloop. Dat heeft niets met de schoenen te maken maar met mijn artrose. Wel merk ik dat ik langer pijnvrij op de vibrams kan lopen dan op gewone schoenen. Ik heb ze aan in de sportschool, op de fiets, als ik ga wandelen of shoppen met mijn dochter. Ik heb van de zomer zelfs een bergwandeling ermee gemaakt. Ging prima.
Ik hoor van veel mensen dat het in het begin enorm wennen is. Je kan al een beetje oefenen door thuis veel blootvoets te lopen en je voet heen en weer te rollen over een tennisbal. Na aanschaf rustig de duur om hiermee te lopen opbouwen. Zeker niet ermee beginnen voordat je de marathon van NYC hebt gelopen. Ik wens je succes in november en laat mij weten of je ze hebt aangeschaft.

Met gezonde groet,
Monique Smit

 

Plaats een reactie


*